Finlanda. Cu "F" de la cotet.

A inceput sa imi placa la nebunie toamna. De cand ma stiu, anotimpul meu preferat a fost iarna. Imediat ce m-am mutat in Finlanda, anotimpul meu preferat a devenit vara. Dar acum..imi place toamna.

Nu am sa intru intr-o divagatie draguta despre frunzele rosii si verzi, despre copacii care parca sunt de aur din cauza soarelui in frunzele galbene, sau despre belsugul de prune  la 1.5euro/kg din magazine. Am sa vorbesc despre mersul la cotet.

Ce poti face toamna la cotet? Cam acelasi lucru pe care il faci si vara: mananci, faci sauna, te plimbi prin padure. Pescuiesti. Daca esti norocos, prinzi o stiuca de 2.8kg (asa cum am facut noi weekendul asta). Si in loc de a merge la cules fragi si mure, mergi la cules ciuperci. Chiar ieri la ora de finlandeza am avut propozitia asta: Sa mergi toamna prin padure cu un cos in mana si cizmele de cauciuc in picioare e minunat! Si chiar asa e. Cu 2 cosuri de nuiele, am mers in padure dupa ciuperci si ne-am intors cu cosurile pline. Ca sa vedeti cat de entuziasmati sunt finlandezii de ciuperci, au un verb special, sienestää, care inseamna "a culege ciuperci". Si ca sa va mai faceti inca o idee despre valoarea lor, trebuie sa stiti ca unul din cei mai bogati oameni din Finlanda e un italian care s-a mutat aici, si exporta ciuperci din padure in Italia.

Si intre noi fie vorba, nimic nu se compara cu a veni de afara cu nasul inghetat si sa ajungi in cotet, unde pocnesc mocnit lemnele in soba, semintele de bostan se prajesc cumincioare, si miroase a placinta cu ciuperci proaspat scoasa din cuptor. Iar in timp ce iti scoti din picioare sosetele de lana care ti-au tinut cald in ciubotele de cauciuc, dai cu nasul de navodul intins asa de decor, in care sunt prinse falci uscate de stiuci.

Cine nu a simtit toate astea, nu are dreptul sa spuna ca stie Finlanda.

7 comentarii:

Anca said...

poze poze :D
se aseamana oarecum cu senzatia de cand eram mici, iarna la tara..cand stateam toata ziua afara pana nu ne mai simteam picioarele in ghete, si apoi intram in casa si ne izbea caldura din soba,cand stateam cu picioarele pe soba sa ne incalzim si mancam seminte :D iar tataia ne pacalea ca ne duce cu sania sau ca ne cad picioarele de la frig..hehe
Cred ca a fost un weekend extraordinar :D
ziceai ceva de sauna? vreau! vreau! vreau!

Cosmin said...

Suna a Ion Creanga, ceea ce nu e rau deloc :D
N-am experimentat nimic din astea :(

Loredana said...

@Anca - cam asa m-am si simtit. Numai ca nu era zapada :) Si nu era nici vin fiert, dar cine stie, poate rezolvam asta data viitoare :D
@Cosmin - nu e timpul pierdut :)

Anca said...

lasa ca de vin ma ocup eu :D

Loredana said...

:)) bine, atunci eu contribui cu cani

Anca said...

perfect! mai trebuie zapada si gata :D

Rox said...

Acum nu mai trebuie decat sa va luati si voi cotet, ca sa putem veni si noi in vizita! :-P

Post a Comment