Din minunile limbii finlandeze: lichiditati

Ieri m-am delectat cu 3 ore de finlandeza. Mai exact, cu constructia formei de trecut imperfect. In finlandeza sunt doar 2 timpuri: prezent si trecut. Pentru viitor se foloseste tot prezentul. Ai zice ca e usor, nu? Stai sa vezi cele 3 paginoaie de reguli pentru cum se construieste trecutul in functie de terminatiile pe care le are radacina verbului conjugat la prezent. Frumos, electric, mirobolant! Ca sa sumarizez: la prezent mai dublezi niste vocale, la trecut mai tai din ele, mai inlocuiesti cu alte vocale sau silabe, iar daca verbul e scurt (adica are vreo 2 silabe), mai tai toata terminatia si pui altceva in loc. O delicateta de zile mari. Hai ca v-am ametit destul.

Dar ce o sa va amuze e faptul urmator: la apa minerala, nu se zice in mod curent "apa minerala", ci vichyvesi (adica apa vichy). Asta pentru ca prima apa minerala care a aparut in Finlanda a fost de marca Vichy, si lumea a crezut ca vichy asta inseamna: minerala.

O alta chestie, tot legata de lichide, care mi s-a parut foarte potrivita pentru descrierea poporului e faptul ca pentru cuvantul "humalassa" (adica beat), oamenii astia au, nici mai mult nici mai putin de *200* sinonime.  Poti sa faci o revista intreaga cu integrame numai din cuvantul asta..

Si ca sa incheiem tot cu un "semn" de apa, va prezint verbul a inota, care e unul din preferatele mele in finlandeza. Sa va explic de ce:

Eu inot - minä uin
Eu am inotat - minä uin
Eu voi inota - minä uin

Näkemiin si sa ne auzim cu bine :)

4 comentarii:

Cosmin said...

200 sinonime pentru beat :))
e clar ca se bea super mult sau e plin de dialecte :D

interesanta gramatica in rest

Loredana said...

Dialecte sunt in orice tara...dar cand am auzit de 200 sinonime..no comment :D

Cosmin said...

cand ziceam dialecte...ar fi trebuit sa fie vre-o 190 sa zicem :D ceea ce e cam imposibil, ramane doar ca-s bautori :))

Loredana said...

La cat de departe locuiesc unii de altii prin Laponia nu m-ar mira ca fiecare gospodarie sa aiba dialectul ei :D

Post a Comment