Paste finlandez, macar pe masa

Tocmai am venit de la cumparaturile de paste. Si printre oua si miel, legume si mazare, branza si sardine, am zis sa aducem pe masa si ceva finlandez. Si pana o sa caut niste retete special de Paste, am cumparat 2 chestii cu dulciuri: mämmi si tippaleipä. Chestiile astea 2 se gasesc in magazine numai de Paste.

Tippaleipä luasem si anul trecut, si e o chestie un pic sfaramicioasa, ok la gust - un soi de aluat prajit cu zahar pudra deasupra. Se pare ca a aparut in Finlanda in 1700. Se mai gaseste si in Austria, Germania si US. Am citit un articol acum ceva timp despre femei finlandeze care in al doilea razbel mondial, cand au fugit germanii din Finlanda din cauza rusilor, femeile respective au fugit cu ei. Ma intreb care de la care a luat reteta.


Mämmi arata la prima vedere ca o negresa mare. Cica se mananca cu zahar deasupra si crema de vanilie sau ceva smantana dulce si a aparut in Finlande din sec al 13lea, o data cu raspandirea catolicismului, dinspre Germania. In Germania mämmi a cam decazut din drepturi, dar in Finlanda inca se tine tare :) Ceea ce nu inteleg e ca totusi sunt cam 90% luterani, dar totusi mananca mämmi. Adica: da, ce frumos, catolicism. Zicem si mancam cum ziceti voi, dar facem ce vrem noi.

3 comentarii:

Anonymous said...

pai si din secolele 17, respectiv 13 si pana acum, dulciurile alea n-au expirat? :-o (Didi)

Loredana said...

Pai sunt conservate bine :P

Irina said...

vaai..mämmi. nu pomeni ca mi se face rau. sa vezi ce fain e sa stai la masa cu niste finlandezi toti asteptand sa-ti vada reactia si tu (adica eu) sa incerci sa zambesti si sa arati ca iti place tot mestecand cleiul ala! :)) i couldn't fake it. diplomacy isn't really my thing.

p.s. ma mut azi, ieri am impachetat toata seara :D

Post a Comment